Apple har meddelat att de ökar storleksgränserna för appar och spel på iOS 18 och tvOS 18. Detta är fantastiska nyheter för utvecklare och användare, eftersom det innebär att applikationer nu kan vara mer avancerade och innehållsrika utan att kompromissa med lagringsutrymmet. I den här artikeln kommer vi att dyka ner i detaljerna kring dessa förändringar och vad de betyder för framtiden för appar och spel på Apples plattformar.
Ökade storleksgränser för AAB-arkiv
En av de viktigaste förändringarna i iOS 18 är fördubblingen av storleksgränsen för app-paket, som nu har ökat från 2 GB till 4 GB. Denna förändring gör att utvecklare kan inkludera fler funktioner och innehåll i sina appar utan att behöva dela upp dem i mindre bitar som behöver laddas ner efter installationen.
Vad betyder detta för utvecklare?
För utvecklare betyder det att de kan skapa mer komplexa och innehållsrika appar som kan laddas ner på en gång. Tidigare var många utvecklare tvungna att använda "on-demand resources" (ODR) för att hålla ner appstorleken under installationen. Även om ODR fortfarande kommer att vara en viktig funktion, minskar den ökade gränsen för app-paket avsevärt behovet av denna teknik.
Förbättrade "on-demand-resurser"-gränser
Apple har också höjt gränsen för on-demand-resurser avsevärt. Med iOS 17 och tvOS 17 var denna gräns 40 GB, men med iOS 18 och tvOS 18 har den nu ökat till hela 70 GB. Denna förändring kommer att vara särskilt fördelaktig för spelutvecklare som ofta behöver stora mängder data för olika spelaspekter som nivåer, grafik och ljudeffekter.
Hur fungerar ODR?
ODR tillåter utvecklare att "skära" sina appar så att endast de nödvändiga delarna laddas ner först, medan ytterligare innehåll kan laddas ner senare. Till exempel kan ett spel ladda ner nya nivåer eller ytterligare innehåll medan användaren spelar, vilket både sparar lagringsutrymme och förbättrar användarupplevelsen genom att undvika långa nedladdningstider vid första installationen.
Fördelar för spel och appar på konsolnivå
Den ökade flexibiliteten i lagringsgränser innebär att vi kan förvänta oss att se fler spel och appar på konsolnivå komma till iOS och tvOS. Spelutvecklare kan nu skapa mer uppslukande och grafiskt avancerade spel utan att behöva oroa sig för lagringsbegränsningar. Detta kan också innebära ett ökat intresse för Apple Arcade när spel av högre kvalitet blir tillgängliga på plattformen.
Framtiden för apputveckling på Apples plattformar
De nya förändringarna i iOS 18 och tvOS 18 markerar ett viktigt steg framåt för apputveckling på Apples plattformar. Med ökade storleksgränser kan utvecklare nu skapa större och mer komplexa appar som erbjuder en rikare användarupplevelse. För användarna betyder det att de kan förvänta sig mer avancerade appar och spel med bättre grafik och fler funktioner, utan att behöva oroa sig för lagringsutrymme.
Betaversioner och offentlig lansering
Både iOS 18 och tvOS 18 är nu tillgängliga som utvecklarbeta, och en offentlig beta förväntas släppas nästa månad. Den officiella lanseringen är satt till hösten och vi kan förvänta oss att de nya funktionerna kommer att tas emot väl av både utvecklare och användare.
Slutsats
De ökade storleksgränserna för appar och spel på iOS 18 och tvOS 18 är en spännande utveckling för Apples ekosystem. Detta ger utvecklare mer frihet att skapa imponerande och komplexa appar, samtidigt som användarupplevelsen förbättras genom att minska behovet av nedladdningar på begäran. Håll utkik efter fler nyheter och uppdateringar om iOS 18 och tvOS 18 här på We❤️Apple.dk.
Dela:
Apple avvisar samarbete med Meta och satsningar på OpenAI för iOS 18
iOS 18 Beta 2: Nyheter och förväntningar