Beats Studio3 trådlösa hörlurar - Marinblå

Beats Studio3 trådlösa hörlurar - Marinblå

2 000 kr

Tilføj til kurv
Nissan GT-R 50 av Ital design visas på Nissan Crossing i Ginza
Nissan GT-R 50 av Ital design visas på Nissan Crossing i Ginza. | Bild: Stanislav Kogiku/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Legendariska GT-R återvänder med elassistans

Nissan GT-R, en av de mest ikoniska sportbilarna genom tiderna, kommer att göra en efterlängtad comeback före slutet av detta decennium. Men till skillnad från tidigare versioner kommer nästa generations GT-R – R36-modellen – med en plug-in hybrid drivlina. Det uppgav Nissans chef för produktplanering, Ponz Pandikuthira, i en intervju med The Drive .

Samarbete med Honda kan ligga i korten

Pandikuthira tog också upp möjligheten att Nissan skulle kunna välja att ingå ett strategiskt partnerskap med Honda kring utvecklingen av en gemensam plattform, eventuellt delad med en kommande Acura NSX. Ett sådant partnerskap skulle kunna utnyttja synergierna mellan de två japanska biljättarna och tillföra ännu mer innovation och prestanda till marknaden.

Kraftfull motor möter elektrisk räckvidd

Även om detaljerna fortfarande är knappa, har Pandikuthira antytt att den nya GT-R kan vara utrustad med en dubbelturboladdad V6-motor, som också finns i den kommande 2025 Nissan Armada. Kombinerat med hybridtekniken kommer bilen att kunna färdas runt 112 km (70 miles) enbart på el, vilket gör den perfekt för stadskörning och banprestanda.


Ren elteknik ännu inte mogen

Nissan har tidigare experimenterat med helt elektriska prototyper av GT-R, men teorin förverkligades aldrig i praktiken. Enligt Pandikuthira skulle en rent elektrisk GT-R bara ha tillräckligt med batterikapacitet för ett varv av den berömda Nürburgring-banan i Tyskland innan en laddning skulle behövas. Som jämförelse har andra elbilar som Tesla Model S Plaid visat sig kunna klara minst tre varv på samma bana innan batteriet blir kritiskt.

GT-R passar inte Nissans kommande solid-state-batterier

Även om Nissan arbetar på avancerade solid-state-batterier som förväntas komma senare detta årtionde, är denna teknik ännu inte mogen nog att hantera GT-R:s extrema prestandakrav, enligt Nissan. Pandikuthira beskriver solid-state-batterierna som lämpliga för mer avslappnade elbilar avsedda för vardagskörning – men inte för direkta prestandamonster som GT-R.

Realistisk lansering 2030?

Det ställs dock frågor om en lansering före 2030 är realistisk, särskilt om det strategiska samarbetet med Honda ska genomföras. Som Jalopnik noterar kan det ta lång tid att slutföra en gemensam utvecklingsprocess. Därför kan Pandikuthiras uttalanden vara optimistiska önskemål mer än konkreta tidtabeller.

Vad betyder detta för bilentusiaster?

För bilentusiaster och teknikentusiaster, inklusive många av läsarna på We❤️Apple , är denna spännande utveckling upplyftande. Det signalerar en positiv trend mot hybridteknik som kombinerar hög prestanda med minskad miljöpåverkan, samtidigt som den levererar den adrenalinpumpande upplevelse som GT-R-namnet alltid har stått för.

Är du nyfiken på fler nyheter från Apple och teknikvärlden? Kolla in våra senaste inlägg och nyheter på We❤️Apple eller sök efter dina favoritämnen på vår sida:

Hitta fler spännande tekniska nyheter här!