Beats Studio3 trådlösa hörlurar - Marinblå

Beats Studio3 trådlösa hörlurar - Marinblå

2 005 kr

Tilføj til kurv

Din nästa Netflix-sökning kan förstå ditt humör

Netflix testar för närvarande en spännande ny funktion som bokstavligen kommer att förstå dig bättre. Med hjälp av avancerad artificiell intelligens, driven av OpenAI-teknik, utvecklar Netflix nu en sökfunktion som låter dig använda mer naturliga och personliga söktermer än tidigare.

Netflix AI-baserad sökning

Naturliga sökningar bortom genrer och skådespelare

Enligt en ny rapport från Bloomberg kommer den avancerade funktionen att tillåta användare att utföra mer specifika sökningar än bara genrer eller skådespelare. Tänk dig att kunna hitta perfekta filmer och serier baserat på det humör du är i, som "något mysigt och roligt efter en lång dag på jobbet" eller "en spännande thriller som håller mig vaken."

Testfasen rullas ut långsamt – först på iOS

Netflix egen talesperson, MoMo Zhou, har bekräftat för The Verge att funktionen först testas med utvalda användare i Australien och Nya Zeeland på iOS-enheter. Zhou säger också att Netflix planerar att utöka testperioden till användare i USA under de kommande veckorna och månaderna. Det finns dock för närvarande inga planer på att rulla ut funktionen till andra plattformar än iOS.

Netflix på ett uppdrag för bättre innehållsupptäckt

Netflix VD Greg Peters betonade också vikten av förbättrade innehållsrekommendationer och upptäcktsmöjligheter i företagets senaste intäktssamtal: "Det finns stor potential att höja upplevelsen med bättre rekommendationer, och därigenom ge mer värde till medlemmarna samtidigt som vi säkerställer att våra titlar når den bredaste möjliga publiken", sa Peters.


Försiktigt tillvägagångssätt med opt-in-testning

Netflix tar en försiktig inställning till att lansera sin nya AI-baserade sökfunktion. Enligt Zhou är funktionen för närvarande opt-in, vilket gör att Netflix kan samla in värdefull feedback från testanvändare. "Vi är fortfarande tidigt i processen med den här funktionen, och just nu handlar det om att lyssna och lära av våra användare", betonade han.

AI del av en större uppgradering av användarupplevelsen

Den nya AI-sökningen introduceras tillsammans med andra förbättringar av användarupplevelsen, inklusive en kommande stor omdesign av Netflixs TV-apps hemsida. Detta kommer att markera den första stora strukturella förändringen av gränssnittet på mer än ett decennium, enligt Peters, och omdesignen förväntas rulla ut senare i år.

AI i fokus – men inte på bekostnad av kreativiteten

Netflix har redan använt AI och maskininlärning i sina rekommendationsalgoritmer, men den nya avancerade sökfunktionen representerar ett viktigt steg framåt. Men AI-förmåga handlar inte om att ersätta kreativ personal, betonar Co-CEO Ted Sarandos. AI kan stödja och förbättra arbetet, men kommer inte att kunna ta över rollerna som manusförfattare, skådespelare och kreativa – ett ämne som har diskuterats känsligt i Hollywood på grund av oro för anställningstrygghet.

Stark kvartalsrapport visar framsteg hos Netflix

Tillsammans med tillkännagivandet av AI-nyheterna kunde Netflix också meddela solida ekonomiska framsteg. Under det första kvartalet ökade streamingtjänstens intäkter med 12,5 % och nådde hela 10,54 miljarder dollar, jämfört med samma period förra året.

Håll dig uppdaterad på We❤️Apple

We❤️Apple följer vi denna spännande utveckling noga - speciellt intressant för Apple- och iOS-användare i Danmark, som kan vara bland de första att prova den avancerade AI-sökfunktionen när den väl får Danmark som testområde.

Tills dess kan du alltid hitta spännande tekniknyheter och massor av bra tips på vår hemsida .

Letar du efter fler spännande artiklar, nyheter och tips om Netflix och streamingtjänster i allmänhet? Klicka här och hitta det senaste innehållet på We❤️Apple.