Beats Flex - Trådlösa hörlurar för hela dagen - Rökgrå

Beats Flex - Trådlösa hörlurar för hela dagen - Rökgrå

519 kr

Tilføj til kurv

Den 20 juni träder äntligen EU:s nya reparationslagstiftning i kraft, och det innebär ytterligare en omgång EU-byråkrati för Apple & Co. Den här gången är det inte laddningsporten på våra absoluta favorittelefoner, utan själva reparationerna som nu blir enklare och mer tillgängliga för oberoende reparationsverkstäder.

Med EU-kommissionens tidigare krav på USB-C i alla smartphones tvingades Apple motvilligt pensionera sin älskade Lightning-kontakt. Många sa adjö med torra ögon och välkomnade glatt USB-C på iPhone 15-serien . Nu står Apple återigen i EU:s rampljus.

Enligt de nya EU-reglerna måste tillverkare göra reservdelar, manualer och diagnostikverktyg mer lättillgängliga, och tillhandahålla enklare reparationer av skärmar och batterier. Målet är att fler användare ska välja att få sina värdefulla enheter reparerade, snarare än att de kastas på e-skrothögen vid minsta problem. Frågan är: Hur väl har Apple egentligen förbättrat ett problem som de tidigare har stått emot med handbromsen åtdragen?

Apple har redan lanserat program för "Self Service Repair", där modiga teknikkunniga konsumenter kan försöka reparera sina iPhones och Macs själva WeLoveApple.dk . Ganska sympatiskt, men kritik har framförts för ogenomskinliga processer och höga priser på verktyg och reservdelar. Programmet finns ju trots allt, så Apple kan med god tro säga att de redan stöder det.

Samtidigt har Apple designat sina produkter för att bli alltmer komplexa, vilket ofta gör enkla operationer som att byta batteri svårt utan specialverktyg. Det ska bli intressant att se om Cupertino-jätten, med EU:s nya regler i sikte, faktiskt sätter igång, eller om konsumenterna kommer att tvingas ta ytterligare en dyr slalom genom Apples reparationssystem.

De kommande månaderna kommer att visa om Apple lyckas anpassa sig till regeln, så att både kunder, oberoende verkstäder och inte minst kommissionärerna i Bryssel är nöjda. Vi följer naturligtvis utvecklingen noga här på WeLoveApple.dk . Om historien är någon indikation kan vi förvänta oss att Apple också kommer att följa regeln på ett bra sätt den här gången – efter att först ha klagat grundligt. Det ska bli intressant.

iPhone-reparation - Foto: Apple
iPhone-reparation - Foto: Apple