Apple följer NAD:s rekommendationer
Teknikjätten Apple har precis tagit bort texten "Available Now" från sin officiella Apple Intelligence-sida . Förändringen kommer efter en rekommendation från US National Advertising Division (NAD), som bedömde att texten gav det missvisande intrycket att alla sajtens annonserade funktioner redan var tillgängliga för användarna.
Vilseledande marknadsföring satte NAD i verket
I ett officiellt pressmeddelande meddelade NAD, en del av den oberoende ideella organisationen BBB National Programs, att de bett Apple att antingen ta bort eller ändra formuleringen "tillgänglig nu". Denna text skulle kunna ge intrycket att alla funktioner var klara direkt efter lanseringen, vilket Apple själva medger inte var fallet för flera av funktionerna.

Kritiska funktioner försenade – konflikt hos Apple
Apple Intelligence lanserades ursprungligen tillsammans med iOS 18.1 den 28 oktober. Enligt NAD var bara några av funktionerna tillgängliga från dag ett, medan ett antal nyckelfunktioner som Genmoji, Image Playground, samt integration av ChatGPT i Siri och Priority Notifications bara rullades ut i senare versioner av iOS (18.2 till 18.4). Dessutom sköts flera av de annonserade Siri-uppdateringarna upp till nästa år .
"Även om vi inte håller med NAD:s slutsatser angående funktioner som faktiskt är tillgängliga för användare nu, uppskattar vi möjligheten att arbeta med dem och kommer att följa deras rekommendationer," sa Apple i en officiell kommentar.
Tydligare kommunikation och borttagen text
Tillbaka i mitten av mars uppdaterade Apple webbplatsen med ett förtydligande att vissa personliga Siri-funktioner endast skulle bli tillgängliga med kommande programuppdateringar. Enligt Internet Archives Wayback Machine togs texten "tillgänglig nu" helt bort från den amerikanska Apple Intelligence-webbplatsen den 31 mars.
Otydlig fotnot gav inte tillräcklig information
Den ursprungliga texten innehöll en liten fotnot som informerade om att vissa funktioner skulle rullas ut under det kommande året. NAD ansåg, tvärtemot Apples uppfattning, att denna fotnot inte var tillräckligt tydlig för att undvika missförstånd bland kunderna.
Apple följer NAD:s beslut
Även om NAD inte är ett juridiskt bindande organ väljer många företag som Apple att följa organisationens rekommendationer, ofta för att undvika negativ publicitet eller potentiellt ingripande från US Federal Trade Commission (FTC).
Vad innebär förändringen för dig som användare?
För dig som användare innebär denna förändring i Apples kommunikation först och främst att företaget tydligt kommer att informera dig om exakt när du kan förvänta dig nya funktioner framöver. Du kan därför lita på att framtida marknadsföring blir mer exakt och transparent, vilket skapar bättre förutsättningar för att förstå när dina favoritfunktioner faktiskt blir tillgängliga.
På We❤️Apple följer vi naturligtvis Apple Intelligence-tjänsten noga, och vi håller dig uppdaterad med nyheter, tips och tricks om alla Apple-produkter. Har du några frågor eller kommentarer? Du kan alltid delta i diskussionerna om Apples senaste funktioner med oss.
Se fler artiklar, produkter och nyheter genom att besöka vår söksida på We❤️Apple .