
Äntligen hände det oundvikliga: Tesla lanserade sin länge efterlängtade robottaxitjänst i Austin, Texas, under helgen. Inbjudna Tesla-fans fick sin första smak av framtiden, komplett med Teslas säkerhetspersonal tålmodigt sittande i passagerarsätet – ironiskt nog en detalj som Elon Musk tidigare hade lovat inte skulle vara nödvändig. Men hallå, alla innovationer har sina små fotnoter.
Tjänsten är begränsad till ett tjugotal Model Y-bilar och kör för närvarande endast mellan klockan 06.00 och midnatt inom en snävt definierad zon. Tesla har tydligen säkrat sig mot potentiella katastrofer genom att välja en särskilt säker del av staden, där det inte finns alltför många komplicerade korsningar eller motorvägsresor. Och om saker och ting går helt fel kan Teslas säkerhetspassagerare trycka på en stoppknapp – ren futuristisk magi.
Den officiella lanseringen gick inte så smidigt som hoppats. Några av de inbjudna influencers stod tålmodigt och väntade på att få tillgång till appen medan Waymo i tysthet skickade 30 konkurrerande taxibilar förbi dem, en nästan orimlig teknologisk förolämpning.
När startskottet äntligen gick var reaktionerna dock slående ... vanliga. Användare beskrev upplevelsen som "smidig" och "nästan som Uber". Testare försökte entusiastiskt – men utan framgång – locka Teslas tysta säkerhetspersonal ur sin självpålagda radiotystnad.
Några detaljer stack dock ut: Bakrutan välkomnade passagerarna med deras personliga musikspellistor via deras Tesla-profiler, medan den centrala displayen visade Teslas igenkännbara Full Self-Driving-gränssnitt – om än i en något begränsad version. En "support"-knapp utlöste ett förvånansvärt långsamt svar från ett fjärrsupportteam, som vänligt betonade att de naturligtvis fanns där för kunderna.
Musk har redan uttryckt optimism om att tusentals robottaxibilar är på väg inom några månader – ett imponerande uttalande med tanke på företagets tidigare resultat när det gäller att möta deadlines. Samtidigt försöker Waymo redan dominera marknaden med 1 500 förarlösa bilar i flera amerikanska städer – utan vuxenövervakning i framsätet och till och med utan den fasta avgiften på humoristiska 4,20 dollar per resa som Musk valde den här gången för att markera den historiska dagen.