Det börjar hända saker i Vision Pro-lägret. Apples otroligt lovande VR-headset, som av okända skäl helt har ignorerat konceptet "riktiga handkontroller" fram till nu, öppnar äntligen sina dörrar för tredjepartsinmatningsenheter. Ja, du läste rätt: Apple erkänner indirekt att gester ensamma kanske inte är framtiden för alla spelupplevelser på Vision Pro.
Med visionOS 26 – som just nu lockar utvecklare med en ny betaversion – kommer stöd för PlayStation VR2 Sense-kontrollerna. AppleInsider har redan tagit tag i betan och kan bekräfta att kontrollerna faktiskt fungerar. Men innan man börjar jubla för högljutt finns det förstås ett litet "men".
Även om det är trevligt att se Apples annars stängda ekosystem öppnas upp lite, känns integrationen fortfarande mer som att koppla in en vanlig PlayStation-kontroll i headsetet. Deras specialfunktioner som haptisk feedback och adaptiva triggers fungerar inte optimalt än. Men hallå, det är ju trots allt en beta – och när har vi någonsin sett Apple leverera halvfärdiga lösningar? Skit, AirPower, skit.
Men när utvecklarna väl fått igång sina kreativa safter lovar det att bli en bra upplevelse. Apple ger äntligen lite utrymme för nästa generations VR-spel så att de inte enbart behöver baseras på att vifta med armarna framför sig som en förvirrad dirigent. Tänk sportspel, actionäventyr och allt annat där handkontroller är vettiga – det kan öppna helt nya världar för Apples futuristiska dykglasögon.
Så även om det är lite sparsamt med finjusteringarna just nu, så visar det att Apple faktiskt lyssnar. Nu får vi bara hoppas att fler av de intressanta VR-spelen som blev en succé på PlayStations plattform kan hitta vägen till Vision Pro. Vi håller tummarna – såvida vi inte viftar med dem framför vår Vision Pro i hopp om att den ska upptäcka dem.