Apple AirPods Pro USB-C (andra generationen)

Apple AirPods Pro USB-C (andra generationen)

2 529 kr

Tilføj til kurv
Netflix AI sökfunktion

Netflix tar AI till nästa nivå med ny sökfunktion

Netflix är känt för att vara en pionjär inom rekommendationssystem baserade på artificiell intelligens (AI), och nu tar streamingjätten nästa stora steg. Enligt rapporter från bland annat Bloomberg testar Netflix nu en ny avancerad sökfunktion baserad på OpenAI-teknik som kan förstå ditt exakta humör när du letar efter underhållning.

Sök självklart efter filmer och serier baserat på ditt humör

Med den nya AI-baserade sökningen går Netflix nu långt bortom traditionella sökparametrar som genre, skådespelare eller filmtitlar. Användare kommer att kunna göra mer naturliga språkfrågor och till exempel hitta filmer eller serier utifrån specifik stämning och atmosfär. En mysig fredagskväll i soffan kan alltså snabbt matchas med precis det innehåll du är på humör för.

Testfasen inleddes i Australien och Nya Zeeland

Netflix talesman MoMo Zhou bekräftade för The Verge att den humörbaserade sökfunktionen redan är under intern testning bland utvalda användare i Australien och Nya Zeeland. För närvarande. Testet är begränsat till iOS-användare, men nätverket är redo att utöka programmet till USA under de kommande månaderna. Det finns dock ännu inga planer på att introducera funktionen till andra plattformar.

Netflix prioriterar förbättrade rekommendationer och upptäckter

Under Netflixs senaste finansiella rapport betonade VD Greg Peters vikten av att kontinuerligt förbättra streamingplattformens upptäcktsfunktioner. "Det finns utrymme för stora förbättringar av både upptäckten och rekommendationsupplevelserna så att våra medlemmar får mer värde och vi får största möjliga publik för våra titlar", sa Peters.

Användaroptimerat tillvägagångssätt: Netflix lyssnar och lär sig

Den AI-drivna sökfunktionen introduceras som en valfri funktion som kan aktiveras eller inaktiveras efter användarens eget gottfinnande. Talesperson MoMo Zhou uppger att Netflix för närvarande är i en tidig fas, där streamingplattformen använder feedback från användare för att optimera upplevelsen. "Det är fortfarande väldigt tidigt för den här funktionen, och vi är i en lär-och-lyssna-fas med den här betaversionen," sa Zhou.


Stor appredesign kommer senare i år

Netflix använder redan AI och maskininlärning i sina rekommendationssystem, men introduktionen av OpenAI-teknik markerar ett betydande steg in i generativ AI. Den här uppdateringen kommer tillsammans med företagets första stora omdesign av Netflix TV-appens hemsida på mer än ett decennium. VD Greg Peters förväntar sig att omdesignen av användarupplevelsen kommer att rullas ut senare i år.

AI med fokus på att stödja – inte ersätta – kreativa medarbetare

Med den ökade användningen av AI ökar också debatten om teknikens potentiella inverkan på underhållningsindustrin. Netflix Co-VD Ted Sarandos har tidigare uttalat att AI-tekniken är tänkt att komplettera och förbättra filmproduktion, och inte är tänkt som en ersättning för kreativa talanger som manusförfattare och skådespelare. Detta är ett känsligt ämne i Hollywood, där många redan har tagit upp farhågor om att AI potentiellt kan minska jobb och produktionskostnader.

Netflix rapporterar starka kvartalsresultat med tillväxt

Netflix framgångar med sina strategiska tekniska satsningar återspeglas också i deras senaste finansiella resultat. Företaget rapporterade en anmärkningsvärd intäktsökning på 12,5 % under första kvartalet – med en omsättning på hela 10,54 miljarder dollar jämfört med samma period förra året.

Om du vill läsa fler spännande artiklar om teknik, streaming och Apples universum kan du besöka We❤️Apple , din danska källa för nyheter, tips och inspiration om techvärlden.

Hitta fler spännande produkter och artiklar hos We❤️Apple här: Klicka för att utforska .