Apple EarPods med Lightning - Perfekt för din iPhone

Apple EarPods med Lightning - Perfekt för din iPhone

169 kr

Tilføj til kurv
FTC-sigillet.
FTC-sigillet.

FTC skjuter upp klicka-för-att-avbryt-regeln igen

Den amerikanska handelskommissionen (FTC) har återigen skjutit upp implementeringen av en viktig konsumentskyddsregel som kallas click-to-cancel (negativt alternativ)-regeln. Regeln var ursprungligen tänkt att träda i kraft fullt ut den. 14 maj, men är nu uppskjuten ytterligare, den här gången till 14 juli. Detta skriver det populära teknikmediet TechCrunch .

Vad är klicka-för-att-avbryt-regeln?

Klicka-för-att-avbryta-regeln är en länge efterlängtad del av FTC:s ansträngningar att skydda konsumenter från oskäliga prenumerationsvillkor online. I praktiken innebär det att företag måste göra det lika enkelt för kunder att avsluta sina prenumerationer som det var att registrera sig från första början. Om du till exempel har tecknat en prenumeration med bara några få klick i Apples appbutik, borde du också enkelt kunna avsluta prenumerationen på samma ställe och med liknande enkelhet.

Syftet med regeln är tydligt: ​​Att säkerställa en bättre och mer transparent användarupplevelse, där konsumenter kan känna sig trygga med att enkelt kunna ändra sig, utan krångliga procedurer eller "labyrinter" av länkar och samtal till kundtjänst.

FTC ger företag extra tid efter att ha bedömt bördan

Enligt FTC:s egna uttalanden beror uppskjutningen på en omvärdering av den börda som ett snabbt genomförande medför för företag. Myndigheten inser nu att det kan behövas mer tid för att säkerställa att företagen följer reglerna fullt ut. Enligt FTC innebär den nya tidsfristen dock att alla aktörer som omfattas måste följa hela regeln senast den 14 juli, varefter kommissionen kommer att inleda aktiv tillämpning.

FTC är öppen för justeringar av regeln

Även om regeln skjuts upp igen kan ändringar eller justeringar av själva regeltexten fortfarande ske i framtiden. FTC betonar att om framtida tillämpningar avslöjar problem eller olämpligheter är myndigheten "öppen för att ändra regeln".

Intressant nog fattades beslutet om den senaste uppskjutningen med 3-0 i omröstningen, då två av de annars fem FTC-kommissionärerna saknades, efter att ha olagligt avskedats tidigare i år av den tidigare presidenten Donald Trump .

Apple-användare är bland dem som kommer att märka förbättringen avsevärt.

Av särskilt intresse för läsare på We❤️Apple är hur klicka-för-att-avbryta kan avsevärt optimera den digitala upplevelsen för Apples enorma användarbas. Många danska Apple-användare har prenumerationer på olika appar, tjänster och streamingplattformar. En regel som klicka-för-att-avbryta har potential att revolutionera prenumerationsupplevelsen, särskilt med tanke på att Apple länge har fokuserat på enkelhet och användbarhet som ett kärnvärde.

När FTC äntligen börjar tillämpa regeln i sommar kommer det utan tvekan att sätta ytterligare press på teknikföretag runt om i världen, inklusive Apple, att ytterligare ompröva sina prenumerationsmodeller och säkerställa att kunderna får en bättre och rättvisare upplevelse.

Vad innebär detta för framtiden?

Utvecklingen pekar mot ett mycket mer användarfokuserat tillvägagångssätt inom prenumerationsbranschen generellt, där det blir allt viktigare att säkerställa goda kundupplevelser. Detta är positiva nyheter för både nya och befintliga prenumeranter på allt från musikstreaming till tidskrifter och appar. På We❤️Apple är vi spända på att se hur Apples eget ekosystem kommer att anpassa sig till denna nya verklighet.


Följ We❤️Apple , där vi kontinuerligt uppdaterar dig om relevanta nyheter inom teknik, Apples universum och konsumenträttigheter.

Intresserad av mer om Apple och spännande teknologi? Sök efter fler nyheter här: Sök We❤️Apple .