Om du undrade vad som egentligen hände mitt i tredje kvarten av NBA-finalen är du inte ensam. Medan miljontals basketfans försökte lista ut om Thunder skulle kunna vinna, slank en 30-sekunders reklamfilm in – en reklamfilm som bäst beskrivs som en blandning av en obekväm feberdröm och en märklig mellansekvens från GTA IV.

Boven bakom detta visuella angrepp är bettingplattformen Kalshi, som tyckte att det var en bra idé att använda en renodlad AI-genererad annons under ett av årets största sportevenemang. Och priset för att skapa detta lite läskiga mästerverk? Ynkliga 2 000 dollar.
Med hjälp av Googles nya Veo 3 – som The Verge träffande beskriver som "en skräphandlares dröm" – kunde AI-filmskaparen PJ Accetturo sätta ihop reklamen på bara 2–3 dagar, utan dyr produktionspersonal eller påkostat filmteam.
Reklamen bjuder på en exotisk cocktail av fullständigt nonsens och sammanträffanden, med scener som en äldre herre i cowboyhatt som bär en chihuahua, en fattig man som simmar runt i en äggpöl och, inte minst, en utomjordisk typ som ivrigt vrålar öl. Med andra ord, alla möjliga saker som "vanliga människor" tydligen gillar att satsa på, inklusive NBA-resultat, antalet orkaner i år och den ytterst viktiga diskussionen om äggprisernas framtid.
Accetturo medger öppet att processen innebar hela 300-400 försök att få fram bara 15 användbara klipp. Det kanske låter extremt, men när alternativet är budgetar på hundratusentals dollar, verkar AI-fällan plötsligt ganska lockande för företag med mindre utrymme i plånboken.
Efter lanseringen av Veo 3 för bara några veckor sedan kan det vara värt att vänja sig vid tanken på mer av den här typen av reklam. Inte minst eftersom teknikjättar som Amazon, Meta och Netflix också verkar följa efter med vanlig AI-reklam inom en snar framtid – som tidigare nämnts på WeLoveApple.dk .
Så nästa gång din TV börjar visa störande, robotgenererade reklamfilmer mitt i de där dyrbara sportavbrotten kan du trösta dig med tanken: Åtminstone är de billiga.