Epic Games' butik i EU: en ny öppning
Epic Games har tagit ett stort steg med sin tredje plats appbutik i Europa. Efter att EU:s Digital Markets Act krävde att företag som Apple skulle öppna appbutiker från tredje part, agerade Epic snabbt. Med lanseringen i augusti 2024 av deras butik med spel som
Fortnite och flera andra alternativ har de sedan dess arbetat för att locka fler användare och utvecklare.
För att komma ikapp den tappade farten efter att ha missat 100 miljoner användarmål av 71 miljoner användare, har Epic tillkännagett släppet av ytterligare 19 spel i deras EU-butik. Dessa drag visar Epic Games hängivenhet att bli en stor aktör på den europeiska appmarknaden.
Ekonomiska incitament för utvecklare
En nyckelaspekt i Epic Games strategi är att erbjuda ekonomiska incitament för utvecklare. Genom att betala den så kallade Core Technology Fee för apparna som ingår i deras plattform ger Epic en unik möjlighet för utvecklare att minska sina kostnader och öka sin vinstmarginal. Det är en strategi utformad för att göra Epic Games appbutik mer attraktiv för utvecklare som annars skulle ådra sig betydande utgifter i Apples butik.
Detta ekonomiska incitament är en del av den bredare strävan att skapa en konkurrenskraftig marknadsplats till gagn för både utvecklare och konsumenter.
Nya speltitlar och funktioner
De 19 nya tredjepartstitlarna som kommer att introduceras till Epic Games appbutik i EU lovar att erbjuda användarna ett större utbud och mer variation. De tillför därmed mervärde till plattformen och skapar intresse hos en bredare målgrupp. Epic Games har lärt sig av tidigare misstag och arbetar för att förbättra användarupplevelsen genom att fixa tidigare tekniska problem som har plågat plattformen.
Denna ansträngning visar Epic Games beslutsamhet att förbättra sina produkter och tjänster på en konkurrensutsatt marknad.
Perspektiv för Apple och Google
Införandet av fler appbutiker i EU förändrar landskapet för teknikjättar som Apple och Google. De kommer nu att möta ökad konkurrens och måste anpassa sig till en ny verklighet med fler aktörer på marknaden. Apple har redan börjat förbereda sig genom att överväga sidladdning och ändringar i sin App Store, som beskrivs i en [artikel om Apple Insider](https://appleinsider.com/articles/24/01/15/apple-prepares-to -enable -sideloading-and-app-store-changes-in-eu "Läs mer på Apple Insider" target="_blank").
För utvecklare innebär detta potentiellt fler valmöjligheter och förhandlingsstyrka när det kommer till distributionsplattformar. Ökad konkurrens kan leda till lägre avgifter och större intjäningspotential.
Läs mer på We❤️Apple
Är du intresserad av att veta mer om Epic Games och deras strategier för den europeiska marknaden? [Klicka här för att utforska ännu mer på We❤️Apple](https://weloveapple.dk/search?options%5Bprefix%5D=last&q=Epic%20Games "Epic Games on We❤️Apple" target="_blank"). Vi täcker alla de senaste nyheterna, analyserna och trenderna inom teknik.
Håll utkik på We❤️Apple för fler uppdateringar. Vårt innehåll håller dig uppdaterad och informerad om de senaste digitala trenderna och förändringarna i Europa och världen över.
Nu när Epic Games har bytt strategi ska det bli intressant att se hur de kommer göra med sin tredjepartsbutik i framtiden. Se fler [inline-artiklar](https://www.theverge.com/2025/1/23/24349542/epic-games-third-party-developers-apple-google-europe "Read about Epic Games on The Verge"-målet ="_blank") för djupgående analys och kommentarer.
Dela:
Ny betafirmware för AirPods Pro 2 och AirPods 4!
Bryderi: Din nya mobilassistent för Android!