Beats Flex – Trådlösa hörlurar för hela dagen – Beats Black

Beats Flex – Trådlösa hörlurar för hela dagen – Beats Black

503 kr

Tilføj til kurv

Ett sensationellt bedrägerifall drabbar DoorDash

Numera är det stort fokus på säkerhet kring onlinebeställningar efter att en tidigare DoorDash-budförare, Sayee Chaitainya Reddy Devagiri, trädde fram och erkände sig skyldig till ett omfattande bedrägerifall mot sin arbetsgivare. Det är en ovanlig teknisk bluff som har kostat företaget över 2,5 miljoner dollar, enligt ett officiellt tillkännagivande från den amerikanska åklagarmyndigheten för norra distriktet i Kalifornien som publicerades tidigare i veckan .

Hur den smarta bluffmetoden fungerade

Den listiga bedrägeriet involverade falska kundkonton, fiktiva beställningar och insideråtkomst till DoorDash-anställdas konton. Först lade Devagiri stora och dyra beställningar via falska kundkonton som skapats för tillfället. Han utnyttjade sedan DoorDash-anställda Tyler Thomas Bottenhorns inloggningsuppgifter till systemet och tilldelade manuellt beställningarna till förarprofiler som han och bedrägeripartnerna själva hade skapat.

Bedrägeriet var även effektivt arbetsmässigt. Med bara några få klick i DoorDash-systemet markerades dessa fiktiva leveranser som "levererade", vilket automatiskt utlöste utbetalningar till förarkonton. Därefter återskapade Devagiri orderna som "fortfarande under bearbetning", varefter han upprepade hela proceduren igen. Hela processen kunde göras på under fem minuter per leverans, och denna metod upprepades hundratals gånger.

Miljonbedrägeri finansierat genom upprepade falska beställningar

Det omfattande bedrägeriet ägde rum under en period från november 2020 till februari 2021. Syftet var uppenbarligen ekonomiskt, och Devagiri och hans medbrottslingar lyckades samla ihop en häpnadsväckande summa på över 2,5 miljoner dollar innan bedrägeriet slutligen upptäcktes.

Åtal och straffmätning väntar

Devagiri har redan erkänt sig skyldig till anklagelser om organiserat bedrägeri genom digital manipulation. Han riskerar nu ett fängelsestraff på upp till 20 år och böter på upp till 250 000 dollar. En statusförhandling är planerad att äga rum i september.

Totalt fyra andra personer åtalades också tillsammans med Devagiri. DoorDash-anställda vars interna inloggningsinformation användes i bedrägeriet, Tyler Thomas Bottenhorn, åtalades separat 2022 och valde att erkänna sig skyldig till anklagelserna året därpå. Hela fallet betonar vikten av att företag säkrar sina interna system mot missbruk av anställdas konton och personlig information.


Vad kan vi lära oss av DoorDash-fallet?

We❤️Apple vet vi hur viktig datasäkerhet är. Bedrägerifallet DoorDash är ett tydligt exempel på hur snabbt saker kan gå fel om säkerhetsrutiner inte finns på plats. Särskilt vid onlineleveranser, appar och betalningar är solida säkerhetsåtgärder avgörande. Apples starka fokus på integritet och datasäkerhet, vilket vi ofta nämner på Weloveapple.dk, framstår som ännu viktigare i ljuset av fall som dessa.

Skydd mot framtida bedrägeriattacker

Företag och privatpersoner bör alltid säkra sina digitala tjänster med starkare rättighetshantering, auktoriseringar och flerfaktorsautentisering. För användare handlar det om att vara extra försiktiga med sin data och bara använda appar och tjänster som har ett pålitligt rykte och hög säkerhet. På We❤️Apple kommer vi att fortsätta informera våra användare om säkerhetsrisker och hur de bäst skyddar sig mot dem.

Läs mer på We❤️Apple

Håll dig uppdaterad med de senaste tekniknyheterna, tipsen och analyserna på We❤️Apple . Är du intresserad av fler spännande berättelser om teknologi, digital säkerhet, Apple-nyheter och mycket mer, besök då vår webbplats och bli smartare varje dag!

Sök efter fler spännande artiklar på We❤️Apple