DJI avslutar Geofencing: Vad betyder det för droneflyg?

DJI har fattat ett överraskande beslut i ljuset av växande skepsis mot drönaranvändning i USA. Företaget har meddelat att det kommer att sluta hindra drönare från att flyga in i tidigare restriktiva områden som flygplatser och viktiga regeringsbyggnader som Vita huset. Beslutet kommer i kölvattnet av en betydande incident där en DJI-drönare försvårade ansträngningarna vid en skogsbrand i Los Angeles. Även om denna förändring återför kontrollen i händerna på drönaroperatörer, väcker den också frågor om hur säkerheten i flygzonerna nu kommer att säkerställas.

Vad ledde till detta beslut?

DJI tog beslutet att ta bort geofencing efter decennier av användning, där programvaran automatiskt förhindrade drönare att komma in i riskområden. Företaget sa att tekniker som Remote ID nu tillåter myndigheter att upprätthålla befintliga bestämmelser och uppmuntra säker drift av drönaroperatörer. Enligt DJI:s globala policychef, Adam Welsh, syftar denna uppdatering till att "återställa kontrollen till drönaroperatörer." Medan geofencing tidigare bidrog avsevärt till flygsäkerheten, kräver studier enligt FAA inte längre geofencing från drönartillverkare.

En förändring av säkerhetsstrategin

Tidigare DJI-chefen för global policy, Brendan Schulman, har uttryckt oro över detta drag. Han nämner att detta skifte kan ha stor inverkan på drönaroperatörer som är mindre bekanta med begränsat luftrum och farozoner. Schulman hävdar att automatiska geofencing-lösningar i hög grad bidragit till säkerheten i luften genom åren. Det är viktigt att överväga hur denna förändring kan påverka flygbeteendet, särskilt i högriskområden som skogsbränder och militära installationer .

Vad betyder detta för drönares behörighet för förordningar?

Förändringen i DJI:s policy kompliceras ytterligare av det faktum att Remote ID inte nödvändigtvis inkluderar lättviktsmodeller under 250 gram, eftersom det var inblandat i Los Angeles-nyheterna. FBI har indikerat att det kan vara utmanande att fastställa ansvar när sådana drönare används illegalt i känsliga områden. Enligt en talesperson för FAA är det nu drönaroperatörens ansvar att känna till och följa gällande flygregler.

Ett globalt perspektiv: hur Europa har hanterat geofencing

Förra året genomförde DJI liknande förändringar i EU utan rapporterad ökad risk. Användare i Storbritannien noterade dock att obligatoriska flygförbudszoner, såsom runt flygplatser, förblev intakta. Frågan är nu hur väl dessa förändringar kommer att överföras till den amerikanska marknaden, där flygsäkerhet har varit en konstant prioritet, särskilt nära kritisk infrastruktur och naturhändelser.

Vad vi kan förvänta oss framöver

DJI lovar att dess flygappar fortfarande kommer att varna piloter om de försöker flyga till begränsade områden, i enlighet med FAA:s villkor, förutsatt att piloter håller sina appar uppdaterade. Det kommer dock fortfarande att vara operatörens eget ansvar att följa varningarna.


För att förstå betydelsen av denna förändring är det viktigt att följa nyhetsflödet och analysera kommande lagstiftning. Många analytiker kommer att oroa sig för om borttagandet av geofencing kommer att resultera i missbruk av teknik eller stödja mer ansvarsfull och vaksam drönarflygning. Läs mer på WeloveApple.dk och följ uppdateringar om denna betydande förändring i drönarindustrins landskap.

Lämna en kommentar

Denna webbplats är skyddad av hCaptcha och hCaptchas integritetspolicy . Användarvillkor gäller.