Den berömda vågen av "Software-as-a-Service" (SaaS) har varit populär bland företag och IT-chefer världen över de senaste åren – och Apple ridde naturligtvis på den vågen lika graciöst som en surfare i Malibu. Det finns dock mycket bevis för att företag nu sitter med baksmälla och överväldigade av SaaS-program de knappt visste att de hade förvärvat.
Enligt det senaste avsnittet av Apple @ Work-podden, där Russell Lester från Tropic ( du hittar hemsidan här ) gästade, beror kaoset främst på att företagsanställda i allt större utsträckning har anmält sig till alla möjliga SaaS-lösningar utan att på allvar be IT-avdelningen om lov.
Denna SaaS-anarki leder naturligtvis till både ekonomiska huvudbry och säkerhetsrisker, och Apple är inget undantag. Särskilt teknikjätten från Cupertino har varit starkt involverad i SaaS – både i sina egna produkter och som plattform för externa appar – och måste nu navigera i en djungel av programvaruabonnemang och osammanhängande lösningar.
Men problemet är inte bara Apples. Enligt en färsk artikel på WeLoveApple.dk, där de beskriver konsekvenserna av mjukvarukaos för danska företag ( se artikeln här ), upplever många danska organisationer liknande utmaningar. Ledningen har ofta ingen aning om vad de anställda faktiskt spenderar förrän licensräkningen kommer in genom dörren.
Och enligt The Verge är mjukvarukaos och dess säkerhetsrisker ett växande globalt IT-problem. SaaS må vara roligt och snabbt då och då – men i längden kan okontrollerad användning leda till irriterande säkerhetshål och uppsvällda budgetar.
Därför betonas behovet av effektiva lösningar som Mosyle, den så kallade "Allt-i-ett-plattformen", massivt. Men man måste fråga sig: Vad hände med gammaldags IT-avdelningar med Excel-ark och lätt paranoida säkerhetspolicyer?
I slutändan hamnar notan alltid i företagets plånbok – och vi Apple-entusiaster vet nog vem som var den sista som blev ensam med notan efter festen. Tips: Det är sällan Apple.