Dudao U19 In-Ear TWS trådlösa hörlurar med LED-skärm

Dudao U19 In-Ear TWS trådlösa hörlurar med LED-skärm

325 kr

Tilføj til kurv
Apple TV+ kritiseras för dålig marknadsföring

Apple TV+ har funnits i mer än fem år och även om streamingtjänsten har haft sin stora virala framgång med serien "Ted Lasso" har den haft svårt att slå igenom hos en bredare publik – tills helt nyligen. En erfaren producent som tidigare har arbetat med Apple tror att han vet orsaken bakom tjänstens svårigheter: Apple TV+ är helt enkelt " det värsta marknadsföringsföretaget i universum ."

Är Apples svaga marknadsföring orsaken till långsam tillväxt?

Medan Apple har enorma resurser och globalt varumärkeskännedom, har Apple TV+ upprepade gånger kämpat för att locka till sig prenumerationer och uppmärksamhet i nivå med konkurrenter som Netflix, Disney+ och HBO Max. Detta påstående backas upp av flera exempel där kvalitetsshower har lidit av bristande synlighet och otillräcklig marknadsföring, vilket i sin tur har lett till lägre än förväntat tittarsiffra.

I en intervjuserie nyligen framhöll en frustrerad producent som arbetade med Apple-produktionen " La Maison " hur otillräckligt tjänsten lyckades skapa medvetenhet för serien trots sin höga ambitionsnivå och kvalitet. Han beskriver situationen så här: "Apple har de perfekta förutsättningarna för framgång – kvalitetsinnehåll, starka budgetar och begåvade artister – men deras marknadsföring uppfyller helt enkelt inte industristandarder."

Ted Lassos framgång står i skarp kontrast

Paradoxalt nog nådde tjänsten världsomspännande framgångar med "Ted Lasso", som blev viral och vann flera priser. Detta exemplifierar vilken effekt Apple TV+ kan uppnå med effektiv marknadsföring och mun-till-mun-reklam. Men där "Ted Lasso" ofrivilligt blev ett kulturellt fenomen med hjälp av sociala medier och fancommunities, har andra uppmärksammade produktionsförsök tävlat om uppmärksamheten i Apples katalog.

Kritiken tar upp en kontinuerlig trend

Kritik mot Apples marknadsföringsaktiviteter är inte ny. Redan i streamingtjänstens tidiga dagar pekade kritiker på en inkonsekvent och oklar profileringsstrategi. Det här problemet verkar fortsätta, och Apples annars imponerande innehållsproduktion får inte det rampljuset den förtjänar. Enligt många experter kan ett mer riktat och strategiskt tillvägagångssätt vara nödvändigt om Apple vill konkurrera med de ledande aktörerna på den globala marknaden.


Kan Apple vända saker och ting med en ny marknadsföringsstrategi?

Trots kritiken är Apple TV+ fortsatt starkt med exklusiva serier, filmer och dokumentärer producerade med Hollywoods mest eftertraktade regissörer, författare och skådespelare. "Severance", "The Morning Show" och flera högkaliber dokumentärserier visar på en potential som med rätt marknadsföringsinsatser kan skapa stort engagemang bland tittarna. Framtiden får utvisa om tillverkarens kritik leder till konkreta förändringar i Apples marknadsföringsstrategi eller om företaget kommer att behålla sin nuvarande kurs.

Apples förmåga att anamma utmaningar och förbättra sina egna produkter är välkänd, vilket också spekuleras på techwebbplatsen We❤️Apple , som följer Apples verksamhet på nära håll. Härifrån ska det bli intressant att se hur streamingtjänsten kommer att svara på den senaste tidens kritik.

Läs mer om Apples senaste produkter och strategier på We❤️Apple eller sök efter mer specifika nyheter via vår sökfunktion.

Klicka här för att söka i We❤️Apples omfattande nyhetsarkiv.