Apple USB-C till 3,5 mm jack-adapter

Apple USB-C till 3,5 mm jack-adapter

91 kr

Tilføj til kurv

Om du trodde att Apple slösade miljarder på Apple TV+ bara för att få dig att köpa en till iPhone, har du helt fel, enligt Tim Cook. Apples välfyllda streamingtjänst är mer ett konstprojekt än ett marknadsföringsknep, hävdar Apples VD nu.

Under ett tal nyligen pekade Cook specifikt på den kommande storserien "F1" – en spektakulär (och förvisso billig) berättelse om Formel 1-världens hårt slående drama – och klargjorde att Apples enorma resurser för film- och serieproduktion handlar om att skapa konst. Det är en fin och idealistisk hållning, men kanske borde vi komma ihåg vem avsändaren är: ett företag som utan ansträngning bränner över en miljard amerikanska dollar årligen på Apple TV+ – AppleInsider nämner själva att siffrorna är "planerade och förväntade".

VD Tim Cook under WWDC 2025 "F1"-sketsen - Bildkälla: Apple
VD Tim Cook under WWDC 2025 "F1"-sketsen - Bildkälla: Apple

Hittills har streamingäventyret inte gett Apple TV+ lika stor som Netflix eller Disney+. Men när man är världens mest värdefulla företag räknas saker som vinst förmodligen mindre än för vanliga dödliga företag. Hittills gör den inte det, eftersom Cook & co. ser behovet av att begränsa investeringar – tvärtom.

Apple hoppas enligt uppgift att "F1" ska bli den rungande succé de hoppas på, vilket kan öppna dörren för att säkra de amerikanska tv-rättigheterna till Formel 1-säsongen 2026. På så sätt säkerställer de främjandet av konst och – mindre viktigt – att miljontals ögon riktas mot Apples ekosystem, där tjänster och produkter som iPhone och Mac alltid står redo med öppna armar.

Så nästa gång du slår på Apple TV+ och njuter av en storbudgetserie, kom ihåg att du tittar på konst – inte en musikaliskt komponerad reklamkampanj finansierad av världens mest vinstmaximerande teknikjätte. Om du inte också ser en reklam för en helt ny iPhone. Men det är bara en slump, förstås.