Är din plats säker? Hur annonser fortfarande spårar dina data
Är din plats säker? Hur annonser fortfarande spårar dina data
Reklam kringgår Apples integritetsskydd
Apple har genom åren arbetat målmedvetet för att stärka användarnas integritetsskydd. Med introduktionen av App Tracking Transparency (ATT) tillsammans med iOS 14 redan 2020 tog Apple ett stort steg mot att ge användarna mer kontroll över sin data.
iPhone-användare fick möjlighet att välja om appar kunde spåra deras aktivitet på olika applikationer och webbplatser. En rapport uppskattade att Facebooks intäkter sjönk med 12,8 miljarder dollar på grund av dessa restriktioner, men har reklambranschen hittat nya sätt att övervaka din data?
Populära appar som används för platsspårning
Även om ATT har varit effektivt på många sätt, visar de senaste rapporterna att några av de mest populära apparna, som
Candy Crush , Tinder och MyFitnessPal, har använts för att kringgå Apples integritetsåtgärder. Enligt en läcka från dataföretaget Gravy Analytics har tusentals appar kapats, utan utvecklarnas vetskap, för att samla in känslig platsdata.
Hur går denna kapning till?
Enligt
404 Media har oseriösa aktörer inom reklambranschen hittat kreativa sätt att utnyttja komponenter och svagheter i digital reklam. Detta inkluderar att placera dolda spårningsmoduler i annars oskyldiga appar som fungerar som en bakdörr till användarnas platsinformation. Det är en enorm utmaning, inte bara för Apple, utan också för utvecklare och användare som omedvetet kan utsättas för potentiella integritetskränkningar.
Vad betyder detta för dig som användare?
Som användare är det viktigare än någonsin att vara medveten om vilka appar som används och vilka behörigheter de har fått. Dessutom är det viktigt att hålla sig uppdaterad med de senaste integritetsinställningarna och uppdateringarna.
Läs mer om Apples lösningar på integritetsproblem här .
Hur kan du skydda dig själv?
Användare kan vidta flera steg för att skydda sin integritet: granska appbehörigheter regelbundet, ta bort appar som inte längre används och installera programvara från legitima och pålitliga källor. Att hålla din iPhone och appar uppdaterade kommer också att säkerställa att de senaste säkerhetsåtgärderna är på plats.
Hur ser framtiden ut för appsekretess?
Sekretess och säkerhet har blivit en högsta prioritet för många användare, och Apples initiativ har varit viktiga för att sätta en standard. Men eftersom reklambranschen hittar nya vägar för datainsamling måste branschen som helhet samarbeta för att säkerställa att användarnas rättigheter respekteras.
Med den ständiga utvecklingen av teknik och reklam är det avgörande att
hålla sig informerad och aktivt engagera sig i sin egen digitala säkerhet och personlig information. Samtidigt måste företag som Apple fortsätta arbeta med att stärka sina säkerhetsprotokoll för att säkerställa användarnas integritet.
Besök vår
webbplats för att se den senaste informationen om Apples integritetspolicy och hur du kan skydda dig själv.
Dela:
Bränder i LA orsakar förseningar för Apple TV+-produktioner
Apples årliga bolagsstämma 2025: Framtida innovationer och tillväxt